Gra PBF Galaktyka
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.
Gra PBF Galaktyka

Strategiczna gra PBF
 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

 

 Zasady gospodarcze

Go down 
AutorWiadomość
Modeller
Admin
Modeller


Liczba postów : 914
Data rejestracji : 17/07/2013
Age : 29
Skąd : Adminland

Zasady gospodarcze Empty
PisanieTemat: Zasady gospodarcze   Zasady gospodarcze Icon_minitimeCzw Lip 18, 2013 9:46 pm

Główne aspekty gospodarcze, mające wpływ na wysokość dochodów:
Liczba systemów – im ich więcej, tym więcej wpływów gracz otrzymuje.
Liczba ludności – każdy człowiek płaci podatek, robi zakupy oraz musi się utrzymać. Większość pieniędzy, które płaci, dowolnym sposobem w końcu wędrują do skarbu państwa.
Handel – te pole określa, jaka zsumowana pojemność okrętów transportowych jest przeznaczana na handel wewnątrz państwa (wewnątrzsystemowy oraz międzysystemowy).
Wydobycie – te pole określa, jaka zsumowana pojemność okrętów przeznaczana jest na wydobycie we wszystkich systemach, do których ma się dostęp.
Zadowolenie – ten wskaźnik procentowy determinuje, jak wysokie dochody do budżetu z podatków otrzymuje gracz. Określa także atmosferę w państwie.


WYDAJNOŚĆ GOSPODARCZA


  Podstawowym źródłem siły gospodarczej w galaktyce są obiekty orbitalne, które można budować właściwie w każdym miejscu systemu. Obecnie najpowszechniejsze są rafinerie przestrzenne oraz instalacje, pozwalające wydobywać gaz szlachetny lub rzadkie metale z pasów asteroid. Gracz może tworzyć dowolne obiekty w przestrzeni. Aby to zrobić, musi opisać konstrukcję nowego obiektu (lub obiektów) w przestrzeni lub na powierzchni planet w temacie Gospodarka. Następnie, GM wyceni jego konstrukcję (nie ma co się łudzić – nowe obiekty przestrzenne i planetarne są drogie) oraz poda, jaki dodatek do Wydajności Gospodarczej będzie on dawał. Zazwyczaj konstrukcja obiektów orbitalnych i naziemnych trwa jedną turę, chyba, że gracz ma zamiar tworzyć coś naprawdę wielkiego – wtedy może trwać ona dłużej. Konstrukcja stoczni sprowadza się do podania rozmiarów okrętów, jakie mają być w niej konstruowane (np. krążowniki liniowe). Oto cennik konstrukcji stoczni:
- Stocznie dla jednostek myśliwskich i samodzielnych: 200 – 349 pkt
- Stocznie dla jednostek lekkiej eskorty: 350 – 499 pkt
- Stocznie dla jednostek ciężkiej eskorty: 500 – 849 pkt
- Stocznie dla jednostek flagowych: 850 – 1700 pkt (Behemoty - 2000 pkt)
  Okręty transportowe (wszystkie) można konstruować w stoczniach dla lekkiej eskorty wzwyż. Może również się zdarzyć, że gracz (lub organizacja cywilna) zechce zbudowania stoczni dla jednostek cywilnych na orbicie planet lub w głębokiej przestrzeni. W tym wypadku stocznia nie jest do dyspozycji gracza, lecz podnosi Wydajność Gospodarczą. W razie konieczności (lub osobistej zachcianki) gracz może przejąć stocznię, by produkować w niej własne okręty. Musi jednak liczyć się z protestami i zawyżonymi cenami konstrukcji okrętów (cena okrętów rośnie w takich stoczniach dwukrotnie i nie jest w stanie budować okrętów większych od lekkiej eskorty). Oprócz tego, na pewien czas zanika z niej Wydajność Gospodarcza.


WYDOBYCIE


Każdy system posiada wskaźnik Zdolności Wydobywczej. Określa on, jaką pojemność okrętów można użyć, by obsłużyć całe wydobycie w systemie. Każdy księżyc to jeden punkt wydobycia, który może zostać obsłużony. Pasy asteroid przynoszą aż dziesięć punktów do całej puli. Jeden punkt wydobycia równa się czterem punktom dochodu co turę. Aby wykorzystywać ZW, należy wykorzystać do tego celu odpowiednich rozmiarów statki transportowe, dostępne graczowi. Można oczywiście zlecić wydobycie innym systemom lub organizacjom cywilnym, lecz wtedy gracz musi odprowadzać prowizję na ich konto, więc zysk z tego celu zmniejsza się zazwyczaj o około 20%.

HANDEL


Handel to prawdopodobnie największe źródło zarobku w galaktyce, i każdy może się za to wziąć. Wystarczy odpowiedni okręt. 10 mln ludzi potrzebuje jednego punktu pojemności okrętów handlowych, by mieć wszystko, czego potrzebują w danej chwili. Gracz posiada trzy opcje prowadzenia handlu:
- Handel wewnątrzsystemowy – każdy system posiada wskaźnik handlu, czyli pojemności okrętów, jaka musi być przeznaczona na handel wewnątrz systemu, aby w pełni zaspokoić potrzeby ludności cywilnej. Trzeba jednak liczyć się z tym, że zaniedbywanie ich potrzeb może doprowadzić do spadku zadowolenia, a z drugiej strony przekazywanie zbyt wielkich okrętów na ten cel może generować straty, gdy rynek zostanie przesycony i nigdzie nie będą przyjmowane towary.
- Handel między systemami – ten prowadzony jest między systemami wewnątrz państwa gracza. Maksymalna pojemność okrętów, jaką może na to przeznaczyć, jest równa połowie sumy całego handlu wewnątrzsystemowego w państwie (czyli przy 3 000 mln populacji może przeznaczyć na ten cel 150 punktów pojemności okrętów handlowych).
- Handel zewnętrzny – prowadzony jest pomiędzy państwami lub pomiędzy państwem a wolnym systemem. Maksymalna wysokość handlu, jaka może być prowadzona tą drogą, jest określona przez traktaty handlowe (które opisują gracze w temacie Wydarzenia → Traktaty, a GM określa wysokość wpływów).
  Jeden punkt pojemności okrętów handlowych, przeznaczonych na handel, przynosi co turę dwa punkty (oczywiście o ile nie ma żadnych strat z powodu piractwa czy innych powodów).


ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY PLANETARNEJ


Obiekty wybudowane na powierzchni planet - lub księżyców - również mogą przynieść dochód, w postaci stałych dochodów co turę w punktach, lub jako dodatek do Wydajności Gospodarczej. Gracz, jeśli zechce zbudować u siebie taki obiekt, musi go opisać w temacie Gospodarka w swoim Tajnym Forum, gdzie opisze w jaki sposób ma działać dany obiekt i w jaki sposób chce otrzymywać z niego dochody. Ceny za rozbudowę takiej infrastruktury nie są nigdzie dokładnie opisane - wyłącznie od gracza zależy, jak wiele punktów w to zainwestuje a także, jaki mia to być obiekt. Można budować wielkie orbitalne magazyny, powierzchniowe fabryki, rozbudowywać infrastrukturę planetarną - wszystko, co tylko się da. Oczywiście wszystko to, czego nie jest w stanie zbudować gracz, nie powstanie - GM odmówi graczowi konstrukcji danego obiektu, którego nikt nie potrafi skonstruować.
Powrót do góry Go down
https://pbfgalaktyka.forumpolish.com
 
Zasady gospodarcze
Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Zasady wojskowe
» Zasady ogolne

Pozwolenia na tym forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Gra PBF Galaktyka :: Archiwum :: Archiwum :: Sprawy Techniczne :: Zasady gry-
Skocz do: